Denna blogg är till för mina egna refkletioner kring ämnet strategisk kommunikation, där också tankar och åsikter kommer att få rum. 
 
I detta inlägg kommer jag att fokusera på vikten av det strategiska arbetet kring kommunikationen i dagens samhälle. Eftersom vi alla vet att nya medier både utmanar men också öppnar upp för nya sätt att kommunicera på.

För det första är dessa aktiviteter strategiska, inte slumpmässiga eller oavsiktliga kommunikationer - även om oavsiktliga konsekvenser av kommunikation kan påverka organisationens förmåga att uppnå sina strategiska mål (Hallahan et al,2017:27).
 
Gulbrandsen & Just (2016) tar upp 3 stycken nya utmaningar med dem nya medierna, kopplat till strategisk kommunikation.
  • Den första punkten handlar om nya sätt att samverka och därmed en förändrad maktbalans. Det vill säga att idag är det mer vanligt att det inte finns någon tydlig sändare och mottagare, och man vet inte vart budskapet landar eller hur det landar. Ingen kan längre ha full kontroll på det som kommuniceras (Gulbrandsen & Just, 2016:22).

  • Den andra punkten handlar om att idag är det ett annat förhållningssätt till tid och plats, vi styrs inte längre av off/online tid, då vi alltid är uppkopplade på ett eller annat sätt. Vi kan också välja att vara anonyma eller förvränga en verklighet (Gulbrandsen & Just, 2016:24).

  • Sista punkten handlar om att kunna länka vidare, och på så sätt lättare kunna integrera. Den linjära kommunikationen försvinner (Gulbrandsen & Just, 2016:23).

Eftersom utvecklingen ständigt går framåt är det viktigt för moderna organisationer att förstå vikten av sin roll i samhället (Hallahan et al,2017:26).

Jag tänker ta Dove’s reklamfilm som exempel där kommunikationen brister. Där den nya medievärlden tar över.

Reklamens grund- och huvudsyfte var att promota Dove som ett märke som passar alla hudtyper. Detta gjorde man med en video på tre olika kvinnor som drar av sig tröjan och förvandlas till en annan kvinna. Först ut var en mörkhyad kvinna som drog av sin tröja och förvandlades till en vit kvinna.

Det som hände var att det blev stillbilder på denna video i sociala medier, och stillbilden stannade där den mörkhyade kvinnan drar av sig tröjan och blir “vit”. Redan här kan vi koppla till punkt 1- man kan inte längre ha full kontroll på det som kommuniceras, och man har ingen tydlig mottagare.

 Bild hämtad från Google

Videon stannade inte online utan spred sig vidare runt om i världen, här faller den in både under punkt 2 och 3, då videon spred sig som ett virus, människor länkade vidare och spred informationen således.

Dove hade planerat sin kampanj men inte tänk på konsekvenserna av det oplanerade. Jag tror egentligen att en sån liten korrigering som att byta plats på de två första kvinnorna i reklamen hade kunnat gjort att utloppet sett annorlunda ut. Nu beklagade sig Dove för missförståndet och stöttningarna som reklamfilmen hade orsakat och valde att dra tillbaka kampanjen. Här kan vi också se resultatet av "New Media" och dess stora kapacitet.

 

Referenser:

Gulbrandsen, IB T. & Just, Sine N. 2016. Strategizing communication Theory and practice. Fredriksberg: Samfundslitteratur.

Hallahan, Kirk, Holtzhausen, Derina, van Ruler, Betteke., Verčič, Dejan & Sriramesh, Krishnamurthy. 2007. Defining Strategic Communication. International journal of strategic communication. 1:1. 3-35. DOI:10.1080/15531180701285244

 

Kommentera

Publiceras ej