I mitt andra inlägg kommer vi att diskutera hur man som aktör bygger sitt varumärke på en marknad där det redan finns andra aktörer med liknande produkt/tjänst, och vad man som aktör bör tänka på för att kunna påverka sin egna plats på marknaden.

Eftersom jag är ambassadör för Nocco funktionsdryck så tänkte jag att det var ett ypperligt tillfälle att jämföra noccos strategi med Porters femkraftsmodell, då jag anser att nocco verkligen tar hänsyn till dessa fem olika punkter.

För att kortfattat förklara vad denna modell står för tänkte jag rada upp de olika punkterna för att enklare få en förståelse för de olika stegen.

1. Hotet om nya aktörer
2. Leverantörernas förhandlingsstyrka
3. Köparens förhandlingsstyrka
4. Hotet om ersättare
5. Rivaliteten bland befintliga konkurrenter

(Gulbrandsen & Just, 2016:69).

Porter talar också om generiska strategier och menar på att företag och organisationer kan tävla om att vara billigast på marknaden- eller vara den mest exklusiva (Gulbrandsen & Just, 2016:75). Här har nocco lagt sig någonstans mitt emellan, då priset inte är av lägre modell men produkten är likvärdig till andra produkter på marknaden. Eftersom det finns många olika smaker når dem ut till en bredare målgrupp, då det finns alternativ för konsumenterna. Nocco är också noga med att låta konsumenterna vara med och påverka genom feedback samt önskemål om nya smaker.



Bild hämtad från nocco.se

Nocco placerade sig på en marknad där det redan fanns andra aktörer som funnits i många år, men har ändå lyckats tagit sin marknadsföring till en helt ny nivå. Dom syns i ett flertal kanaler och arbetar ständigt med sitt varumärke. Arbetet med olika sociala medier- influencer har inte heller undgåtts, men här har nocco använt sig av människor i flera olika kategorier, allt från kroppsbyggare, löpare, skidåkare till professionella skoterförare. Att bygga en stark varumärkskänning från början leder till ett lyckat koncept. Produkten har blivit så pass känd att den faktiskt håller värde i sig själv (Gulbrandsen & Just, 2016:71), att människor väljer ofta att köpa en nocco framför något annat märke.

 

Referenser:

Gulbrandsen, IB T. & Just, Sine N. 2016. Strategizing communication Theory and practice. Fredriksberg: Samfundslitteratur.

Kommentera

Publiceras ej