Är man ett stort etablerat företag eller organisation bör man ta lika stort ansvar gentemot den påverkan som man har i samhället där man verkar. CSR handlar alltså om att hantera förhållandet mellan ett företag eller organisation och samhället (Coombs & Holladay, 2010:262). Man ska se över, tänka innovativt och utveckla sin affärsmodell, sina produkter och tjänster. Ju större en organisation är desto större ansvar anses man besitta.
Dessa sociala effekter är breda, där bland annat frågor som fattigdom, miljöskada, utbytbarhet, mänskliga rättigheter, sjukdomsbekämpning och behandling av ursprungsbefolkningar. För att förklara CSR ur ett lättare perspektiv skulle man kunna förklara det som en hantering av åtgärder som är utformade för att påverka en organisations påverkan på samhället den fungerar i (Coombs & Holladay, 2010:262).
Idag jobbar de flesta företag med CSR då det är något som finns på agendan. Dessa förväntningar på de sociala aktörerna- CSR åtgärder kan utformas i olika former, beroende på resurs och förutsättningar.
När ett företag väljer att skapa ett CSR meddelande för samhället tittar man på vad man ska presentera och hur man presenterar det. Oftast väljer man något av dessa två grundläggande områden (Abitbol & Lee, 2017:798). Om ett företag anpassar sig till samhället genererar det oftast i en förbättrad inställning hos intressenterna. Intressenter kommer att tillskriva ett företags handlingar till allmännyttiga motiv om ingen nytta för företaget är uppenbar. Detta påverkar efterföljande attityder och beteenden (ibid). När det handlar om ett företags CSR-specifika åtgärder är det därför viktigt att intressenters upplevda attribut om uppriktighet en viktig roll i ett CSR-program framgång (ibid)
Kommentera