Är man ett stort etablerat företag eller organisation bör man ta lika stort ansvar gentemot den påverkan som man har i samhället där man verkar. CSR handlar alltså om att hantera förhållandet mellan ett företag eller organisation och samhället (Coombs & Holladay, 2010:262). Man ska se över, tänka innovativt och utveckla sin affärsmodell, sina produkter och tjänster. Ju större en organisation är desto större ansvar anses man besitta. 

Dessa sociala effekter är breda, där bland annat frågor som fattigdom, miljöskada, utbytbarhet, mänskliga rättigheter, sjukdomsbekämpning och behandling av ursprungsbefolkningar. För att förklara CSR ur ett lättare perspektiv skulle man kunna förklara det som en hantering av åtgärder som är utformade för att påverka en organisations påverkan på samhället den fungerar i (Coombs & Holladay, 2010:262).

Idag jobbar de flesta företag med CSR då det är något som finns på agendan. Dessa förväntningar på de sociala aktörerna- CSR åtgärder kan utformas i olika former, beroende på resurs och förutsättningar. 

När ett företag väljer att skapa ett CSR meddelande för samhället tittar man på vad man ska presentera och hur man presenterar det. Oftast väljer man något av dessa två grundläggande områden (Abitbol & Lee, 2017:798). Om ett företag anpassar sig till samhället genererar det oftast i en förbättrad inställning hos intressenterna. Intressenter kommer att tillskriva ett företags handlingar till allmännyttiga motiv om ingen nytta för företaget är uppenbar. Detta påverkar efterföljande attityder och beteenden (ibid). När det handlar om ett företags CSR-specifika åtgärder är det därför viktigt att intressenters upplevda attribut om uppriktighet en viktig roll i ett CSR-program framgång (ibid)

 

Ett företag som vi alla känner igen är Mcdonald's, som på senare tid tagit detta på ett proffsigt allvar där dem visar att de är beredd att göra skillnad. Jag älskar deras slogan på slutet "stora nog att göra skillnad". Jag tycker det känns seriöst och professionellt samtidigt som det kanske är en pik till andra stora kedjor att göra det samma, att ta sitt ansvar som ett vinstdrivande företag. Jag tycker det är en positiv syn på McDonald's som annars varit mycket i blåsväder angående deras mat och service. Jag är personligen en Mcdonald's "väljare" och har inte själv varit med om någon dålig upplevelse, därför ger detta mig bara positiva känslor inför framtiden för kedjan. Är man stor nog att kunna göra skillnad så ska man göra det, oavsett företag eller organisation, oavsett vilken bransch vi talar om. Att McDonald's försöker göra skillnad för hållbarhet i samhället bevisar att dem tänker innovativt och nyskapande.
Referenser:

Abitbol, Alan & Sun Young Lee. 2017. Messages och CSR-dedicated Facebook pages: what works and what doesn’t. Public Relations Review. 796-808. http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.05.002

Dagens Nyheter. 2019. https://www.dn.se/ekonomi/mcdonalds-vill-bli-smartare/

Coombs, Timothy W. & Holladay, Sherry J. 2010. PR Strategy and Application - Managing Influence. Chichester, U.K. : Wiley-Blackwell.

You Tube. 2019. Lokala och globalahttps://www.youtube.com/watch?v=R5z15PC7RV8 (Hämtad 2019-10-27)

Kommentera

Publiceras ej