Strategic narrative, vad är det och när förekommer det? 
 
För att förenkla meningen på svenska så lyder den "strategisk berättelse", eller ett annat mer omtalat ord "storytelling". 
Det innebär alltså att ett företag eller organisation har en strategisk berättelse kring organisationsens historia. Man är tydlig med att berätta varför den och dess partners gör vad de gör men också hur de ska fortsätta göra det (Gulbrandsen & Just, 2016:145).

Det är alltså avgörande för hur en berättelse berättas, då effekten av en lyckad berättelse får mottagaren att reagera och ställa sig två frågor: trovärdighet- tror jag på det här? och nymodighet- I vilken utsträckning får den här berättelsen mig att se på någonting vanligt som någonting ovanligt eller konstigt – Varför har jag aldrig tänkt på det här fenomenet på det här sättet tidigare? (Gulbrandsen & Just, 2016:145).
 
Jag tänkte ge ett exempel på ett företag som använder sig av storytelling, och där företaget i sig verkligen har lyckats! 
Jag tror nämligen att alla vet vad Ben & Jerry's är för något.
På deras hemsida kan man läsa om hela resan från start 1978 fram till nutid.
 
"Allt började på en renoverad bensinmack i Burlington i Vermont, USA, 1978. Två grabbar och ett företag som tillverkade glass." - Ben & Jerry
 
Man kan också ta del av arbetet bakom själva glasstillverkningen. På hemsidan kan man läsa om hur Ben & Jerry är aktiv och tar sitt ansvar i samhället. De ingår i samhällsprojekt och bedriver kampanjer och tar ställning i frågor som är viktiga för dem. 
De visar att dem tänker på klimatet och deras miljöpåverkan och strävar efter att minska den i samtliga led av verksamheten, samt att dem är måna om kvalitén på produkterna och jobbar hårt mot fairtrade. Att ett stort företag tar ett stort ansvar i samhället bevisar bara att det är en vinstdrivande aktör som både är professionell och tänker på vår moder jord.
 
Så nästa gång jag köper en BJ kommer jag alltså känna att även jag gör nytta, och dessutom får njuta samtidigt!
 
 
 


Bild hämtad från
 Ben & Jerry
 
 
Referenser:
 
Gulbrandsen, IB T. & Just, Sine N. 2016. Strategizing communication Theory and practice. Fredriksberg: Samfundslitteratur.
 
Ben & Jerry. 2019. https://www.benjerry.se/varden/hur-vi-gor-affarer (Hämtad 2019-04-21)
 

Kommentera

Publiceras ej