Att skapa och bygga relationer med hjälp av PR startade med de traditionella kanalerna såsom tidning, TV och integrering med varandra. Det var så man vidgade sitt kontaktnätverk. Idag sker det på helt andra plan och på ett helt annat sätt. PR, eller Public Relations flytt till de digitala kanalerna har varit otrolig viktig men också kämpig. Eftersom nästan allt görs online idag så blir det svårt att veta vad som är sant och riktigt. Det kan vara falska källor som sprids över enorma mängder människor vilket skapar en felaktig bild av någonting, som i sin tur leder till dåliga relationer (Coombs & Holladay, 2010:13).
Egen tanke: Fullt rimligt som även går att återspegla i det verkliga livet. Att man fått en felaktig bild av något eller har exponerats av falska källor har hänt ett flertal gånger, framförallt på senare tid kring sociala medier där allt flyger fram och ibland alldeles för fort.
PR kan också användas för att enkelt skapa splittring och destruktiv konflik som gör det svårare för samhället. Men ur det onda kommer även det goda, där man kan tala om PR och hur den används för att skapa konflikter som faktiskt är utformade för att förbättra samhället och skapa en bro för en positiv hantering av konflikter som sker i samhället (Coombs & Holladay, 2010:309).
Som sagt, PR hjälper även till att bygga band och förena människor. Med hjälp av PR får människor en känsla av delat intryck, och en samhörighet som är väldigt viktig för oss människor att känna (Coombs & Holladay, 2010:308).
Behöver samhället PR?
Mitt givna svar lyder- PR behövs i vårt samhälle, det är otroligt viktigt nu när allt sker digitalt. Det är kanske också världens största fördjupningsfråga, eftersom PR kan handla om att till exempel stärka ett företags varumärke, det kan handla om kriskommunikation och hur ett företag/privatpersoner hanterar skandaler eller annat som det skrivs om i sociala medier, eftersom det är viktigt att kunna bemöta sådana frågor på ett proffsigt sätt. Människor har idag möjligheten att göra sig hörda genom att kommentera företag, produkter och tjänster och även andra människor överallt. Kanalerna är större idag och det finns hemsidor, sociala medier, chattar på nyhetssidor som gör detta möjligt. Det gör det alltså mycket mer komplext och svårt att kontrollera vad som sägs och därmed bibehålla ett bra rykte. Men aldrig har företag exploderat i sina tillväxtkurvor som idag.

Humphrey och Nilsson tyckte att detta var en innovativ marknadsföringsidé, där tanken var att förklara vilka rättigheter man har när man är i kontakt med polis. De ville göra det humoristiskt och lättillgängligt, som alla kan ta till sig (Dagens Nyheter, 2019).
Kritiken öser in mot advokatbyrån och nu är filmen tillbakadragen, och här ser vi ett praktexempel på när PR kan gå fel. Personligen tycker jag att när man väljer att framställa sig med både alkohol och polis inblandad så är man ute på djupt vatten, och jag ser inte riktigt relevansen i det hela om man nu satsar på att marknadsföra själva byrån.
Referenser:
Coombs, Timothy W. & Holladay, Sherry J. 2010. PR Strategy and Application - Managing Influence. Chichester, U.K. : Wiley-Blackwell.
Dagens Nyheter. 2019. Advokater om kritiserad film: ”Vi anser inte att den är olämplig”. https://www.dn.se/sthlm/advokater-om-kritiserad-film-vi-anser-inte-att-den-ar-olamplig/ (Hämtad 2019-11-04)
Kommentera